Jak na účinnou letákovou kampaň ve spojení s online marketingem a jak by měl vypadat reklamní leták
Venkovní a další offline reklama má rozhodně své místo i v době internetu a digitálního marketingu. Jednou z těch levnějších a zajímavých je roznos letáků do poštovních schránek domácností i firem.
Pokud je mi známo, roznosem tiskovin se v ČR zabývají tři firmy, přičemž Česká pošta je jenom jednou z nich. Roznos jednoho letáku lze pořídit za nižší desítky haléřů a tisk stojí podobně (obojí dle celkového objemu). Dá se tedy říct, že se pohybujeme kolem ceny 0,50 Kč za jeden doručený leták. Řečí online marketérů pak dodávám, že se vlastně jedná o cenu za impresi, tedy za jedno zobrazení reklamního sdělení, v tomto případě však tiskoviny, kterou může mít člověk doma a libovolně s ní naložit.
Omezení a negativa letákové kampaně
Letáky nejsou vhozeny do schránek odpíračů, tedy lidí, kteří si na poštovní schránku nalepili oznámení, že si reklamu nepřejí. Dále je potřeba počítat s tím, že v některých panelácích končí letáky v krabicích pod schránkami, případně na zemi před vchodem do domu, a že některé letáky skončí hned v popelnici. Ne každého doručovatele ta práce baví a selhání lidského faktoru nemůžete jako zadavatel moc ovlivnit.
Pozitiva letákové kampaně
Letáky jsou levná forma reklamy, s jejíž pomocí lze budovat brand a zároveň vyzývat potencionální zákazníky ke konkrétní akci.
Jako doplněk online aktivit jsou vhodné k posílení důvěry ve značku.
Letákem zasáhnete i skupinu lidí, kterou digitálně oslovit nelze.
Roznos je možné zacílit na konkrétní malý region, i třeba ne jednu vesnici nebo ulici, což v online neuděláte.
Co nesmí chybět na letáku
Především použijte barvu. Na kvalitě papíru zase tolik nezáleží, ale barevnost a velikost důležitá je. Doporučuji použít minimálně rozměr A6 (například pro služby řemeslníka) nebo lépe A5.
Leták musí obsahovat tyto věci:
- Velký nadpis, který hned řekne, jestli se má spotřebitel letákem zabývat, nebo ho rovnou hodit do popelnice,
- stručný obsah doplňující nadpis, ideálně stručně, v heslech,
- poutavý obrázek dle cílové skupiny ve spojení s produktem,
- kontaktní informace, telefon, e-mail, web,
- výzvu k akci (jděte na web, hned zavolejte, neváhejte nám napsat),
- pobídku k akci, např. datum platnosti, akce na tento týden apod.
Jak úspěšnost letáku měřit
Úspěšnost letáku můžete měřit i při objednávkách přes telefon nebo web nutností zadat nějaký promo kód, jehož využití budete evidovat. Zákazníkovi tedy hned na letáku oznámíte, že pro získání konkrétní akční nabídky musí nějaký kód použít.
Jak propojit leták s online marketingem
Ještě lepší je ale dát na leták unikátní stručnou URL, kde budete mít měřený formulář. Na tuto URL budou chodit jen návštěvníci z letáku, jinde ji uvádět nebudete. Tato webová adresa musí být na letáku krátkým, ale dominantním kontaktním údajem, ideálně opět s výzvou, že to je nutné pro získání konkrétních podmínek.
Pro zadání URL můžete na letáku nabídnout i QR kód, vypadá to pěkně a profesionálně, nicméně s jeho používáním moc nepočítejte.
Remarketing z letáku
Jako bonus si z návštěvníků této webové stránky uvedené jen na letáku můžete vytvořit publikum pro remarketing. V online kampani pak lidem, které váš leták zaujal, svůj produkt připomenete a dovedete je snadno k cíli/objednávce.
I offline reklama má tedy smysl a nedoporučuji podceňovat ji ani v dnešním digitálním světě.
Kam dál?
Podívejte se na všechny důležité články o marketingu:
- Jak na účinnou letákovou kampaň ve spojení s online marketingem a jak by měl vypadat reklamní leták
- Co sdílet na firemní stránce Facebooku
- Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty
- Kupní role a rozhodovací kupní proces
- Tipy na úspěšné inzeráty v Google Ads
- Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky