Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky
Tento článek s tipy budu zřejmě časem rozvíjet a doplňovat. Rozhodně nezahrnuje vše, na co je potřeba při tvorbě nového webu myslet, ale věřím, že může být inspirací a může někomu pomoci vyvarovat se chyb, které při návrzích a tvorbě komerčních webů vznikají.
Zaměřte se na mobilní verzi webu
Ať už jde o responsivní web nebo máte zvláštní stránky pro mobilní zařízení, v dnešní době platí, že podstatná část uživatelů k vám přijde ze svého mobilního telefonu (a pár procent i z tabletu). Člověk se chová různé, ale může například večer u televize brouzdat internetem, navštívit váš web a pokud je opravdu super, tak i objednat. Pokud neobjedná hned, může se (pokud ale našel, co hledal) po porovnání nabídek vrátit později ze svého notebooku či stolního počítače.
Homepage není nejdůležitější a často vůbec neexistuje
Úvodní stránka webu začala ztrácet svou funkci hlavního rozcestníku a výlohy již v době, kdy se tvůrci webů naučili psát hypertextové odkazy a svou důležitost ztratila úplně ve chvíli vzniku fulltextových vyhledávačů. Ještě méně je pak důležitá v online marketingu a dá se říct, že z tohoto pohledu nic jako úvodní stránka webu vlastně neexistuje. Mnoho webů ji také vůbec nepotřebuje a tvůrce by na ní neměl jako na úvodní vůbec pohlížet.
Úvodní stránka může být zároveň stránkou produktovou, stránkou kontaktní nebo dokonce, v ideálním případě, hned stránkou konverzní. Jinými slovy, každá stránka může být pro návštěvníka stránkou vstupní, zaměřte se proto na obsah, který je pro návštěvníka, nebo pro vás, důležitý.
Zaměřte se na konverzní stránky webu
Stránka, na které návštěvníci provádějí požadovanou akci (objednávku, registraci apod.) je nejdůležitější stránkou celého webu a proto jí věnujte náležitou pozornost. Doporučuji na ní vhodně opakovat výzvu k akci a doplnit ji o další podpůrné informace (reference, výhody produktu apod.)
Podstránky vytvářejte podle toho, co uživatelé potřebují
Spravujete web značky, která má kamenné prodejny? Uživatelé budou pravděpodobně potřebovat otevírací dobu, nedávejte ji tedy do patičky, ale udělejte stránku s názvem Otevírací doba.
Natlačte v architektuře webu do popředí něco, co uživatel nehledá a v tu chvíli nepotřebuje (typicky historii firmy, protože si to přeje majitel, ale návštěvníkům je úplně šumák apod.)
Jste živnostník? Udělejte si stránku s produkty, stránku pro objednávku, stránku reference, kontakty a ceník (případně jiné a další dle vašeho podnikání). Víte, kolik lidí dá přednost jasné ceně a objedná si u toho, kdo se s ní netají? Zkuste to a změřte si konverzní poměr, někteří potencionální zákazníci rovnou odcházejí, když cenu nenajdou. Sázejte prostě na to, co lidé skutečně chtějí vědět.
Čím méně textu, tím lépe
Stručně a pochopitelně předat myšlenku může být častokrát těžší, než rozepsat ji na 1800 znaků standardní normostrany. Rozdíl bude jen v tom, že tu standardní normostranu přečte výrazně menší množství návštěvníků vaší webové stránky.
Schopnost psát stručně a jasně se dá dobře trénovat používáním sociálních sítí – přemýšlením nad tím, jak zapomenout na školní poučky a zkusit něco lidem skutečně sdělit.
Myslete jako cílová skupina, web přizpůsobte produktu i sami sobě
Ne každý stojí o jazyk korporátu nebo naopak o tykání. Nepodléhejte módním trendům a zaměřte se na to, co váš zákazník očekává.
Někomu se líbí korporátní design, někomu zvířátka a layout používaný v devadesátých letech minulého století. Majitelé firem mají často ve zvyku „zastaralý“ layout i grafiku podceňovat nebo rovnou zavrhovat, ale myslete na to, že jde také o důvěru, originalitu, schopnost navázat s cílovou skupinou vztah, identifikovat se s ní. Je lepší nad tím přemýšlet, než věřit obecným poučkám.
Všechno měřte
Hned od počátku všechno měřte, protože i když webovou analytiku třeba hned nepotřebujete, může přijít doba, kdy se vám bude historie a určení cílové skupiny na základě vlastních dat skutečně hodit a pomůže vám posunout podnikání o hodně vpřed.
Měřte proto nejen samotnou návštěvnost vašich stránek, ale také si hned stanovte konverzní akce, typicky třeba odeslaný formulář s poptávkou po vašem produktu či službě.
Kam dál?
Podívejte se na všechny důležité články o marketingu:
- Jak na účinnou letákovou kampaň ve spojení s online marketingem a jak by měl vypadat reklamní leták
- Co sdílet na firemní stránce Facebooku
- Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty
- Kupní role a rozhodovací kupní proces
- Tipy na úspěšné inzeráty v Google Ads
- Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky