Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty
Přináším opět trochu teorie (s příklady), která může pomoci rozvinout celkovou strategii online reklamních kampaní. Každý druh reklamy může zaujmout jiný typ lidí v jednom běžném publiku.
Jednotlivé kampaně v PPC systémech můžete dělit podle různých publik (věk, pohlaví atd.), i podle reklam – inzerátů. Ty se mohou lišit svým faktickým obsahem (každé publikum reaguje lépe na něco jiného, ženy a muže zajímají odlišné parametry apod.), ale také vyvolávanou emocí a působením na určité lidské instinkty, které dovedou člověka ke konverzi/nákupu.
Z tohoto hlediska se dají reklamní sdělení rozdělit takto:
Výhody
Zřejmě nejpoužívanější formát pracuje s nabídkou výhod, které inzerent zákazníkovi přináší.
Příklad:
Jen u nás máte tyto ponožky s garancí bezplatného vrácení. Užijte si to a mějte nohy v teple jen za 99 Kč.
Strach
Reklamy, které pracují s obavou člověka a nabízí mu řešení, aby se nemusel dál bát.
Příklad z dnešní doby:
Chystáte se na nové digitální vysílání? S naší kabelovou televizí nemusíte mít obavy z přechodu na DVB-T2, o vše se postaráme za Vás.
Svědectví
Ideální je celebrita, která výrobek vychválí. V textech můžete použít její jméno a u obrázkových reklam fotky.
Příklad:
Vodu VOSS doporučuje Dwayne Johnson.
Taky je možné použít nějaké odborníky na tu věc.
Příklad:
Colgate doporučuje 9 z deseti stomatologů.
Použít lze i zákazníky se zkušeností. Zřejmě všichni známe zákaznické reference a hodnocení.
Příklad:
S firmou XYZ jsem ušetřila 2 tisíce Kč za prvních 6 měsíců a jsem velice spokojená.
Předvádění
Ideální pro video (Facebook, YouTube) a dobře známe z teleshoppingu, kde moderátor/herec předvádí funkčnost výrobku skutečným používáním.
Nepřímý apel
Většinou se vyvolávají životní touhy (např. reklamy Sazky s miliardářem na jachtě) a také životní styl (Jägermeister a jeho „nepřestávej lovit“).
Humor
Působí pozitivně a dokáže zaujmout, je ale nutné s ním pracovat citlivě a s ohledem na cílovou skupinu. Je také potřeba zajistit, aby byl vtip pochopen.
Připoj se k davu
Zde jde například o uvádění počtu zákazníků a výzva k tomu, aby se k nim další přidali. Každá firemní tisková zpráva šířená v médiích, která tuto informaci obsahuje, vykonává zároveň funkci tohoto typu reklamního sdělení (dobře je to vidět třeba u mobilních operátorů).
Tato reklama pracuje s potřebou patřit ke společnosti, k tlupě a ostatním lidem, jinak řečeno s potřebou stádovitosti, protože lidé prostě nechtějí stát bokem a nechtějí, aby jim něco důležitého a výhodného uniklo.
Další emoce a touhy
Berte výše popsané typy reklam jako vodítko – jako inspiraci pro své myšlenky při vytváření jednotlivých kampaní a inzerátů. Nevymyslel jsem je já, ale vy sami možná budete mít jiné vlastní nápady užitečné pro váš produkt (lítost, potřeba pomáhat apod.)
Který typ reklamy používat?
Základem jsou výhody a užitek pro zákazníka. Marketing řeší nějakou potřebu a zákazník musí vědět, že tuto svou potřebu vyřeší efektivně, levně, rychle, spolehlivě, bez komplikací a ke svému maximálně možnému užitku. Tento základ lze typicky podle konkrétního produktu vhodně doplnit ostatním. A nebo jednotlivé reklamy rozdělit do online kampaní tak, aby při i překrývání základního publika docházelo k většímu množství konverzí díky oslovení různých lidských instinktů a emocí.
Kam dál?
Podívejte se na všechny důležité články o marketingu:
- Jak na účinnou letákovou kampaň ve spojení s online marketingem a jak by měl vypadat reklamní leták
- Co sdílet na firemní stránce Facebooku
- Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty
- Kupní role a rozhodovací kupní proces
- Tipy na úspěšné inzeráty v Google Ads
- Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky